Das Web & Kommunikation

Verlagsgeschichte - Ära der populären Presse

Ära der populären Presse

Im Industriezeitalter wurden technologische Fortschritte von der Zeitungsindustrie routinemäßig angeeignet, um die geografische Reichweite der Berichterstattung einer Zeitung zu erweitern, die Bemühungen zum Sammeln von Nachrichten zu rationalisieren oder die Produktion und Lieferung von Zeitungen zu beschleunigen. Die Einführung der Linotype- Maschine durch Ottmar Mergenthaler im Jahr 1886 - zuerst in den USA, dann in Großbritannien und anderen Industrieländern - ermöglichte es den bestehenden Zeitungen, ihre Produktion und Auflage erheblich zu steigern. Die Änderung spornte auch die Einführung neuer Papiere in einem zunehmend wettbewerbsorientierten Geschäft an. Im Kampf um mehr Leser setzten US-Zeitungen mit der Geburt der Rücksichtslosen neue Maßstäbe für Sensationslust - und kündigten häufig neue Verkaufsrekorde an. “gelber Journalismus (ein Ausdruck, der von einer Zeichentrickfigur namens „Yellow Kid“ abgeleitet ist, deren Schöpfer Richard F. Outcault im Mittelpunkt des Wettbewerbs zwischen den amerikanischen Zeitungsverlegern William Randolph Hearst und Joseph Pulitzer stand ). In Großbritannien die Auflagen von Zeitungen wie The Times und The Daily Telegrapherreichte in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts schnell die 100.000er Marke. Zeitungen wurden Teil der Massenmarktindustrie und schüttelten damit viele ihrer früheren Verbindungen zur Literaturwelt ab. Dies wurde in den revolutionären 1890er Jahren durch die Entstehung des „Pressebarons“ belegt, eines Geschäftsmannes, der eine Kette mehrerer Zeitungen besaß, durch die zunehmende Bedeutung von Werbeeinnahmen und durch den Einsatz unorthodoxer Methoden, um mehr Leser zu gewinnen.

Das Vereinigte Staaten

Die Zahl der amerikanischen Zeitungstitel hat sich zwischen 1880 und 1900 von 850 auf fast 2.000 mehr als verdoppelt. Neben der Wochenzeitung für die kleinere Gemeinde hatte jede größere Stadt eine eigene Tageszeitung, und die Metropole war zum Schauplatz von Zirkulationsschlachten zwischen mehreren Titeln geworden. In New York City wurde das Zeitungsgeschäft durch die Ankunft von erschüttertJoseph Pulitzer , dem oft zugeschrieben wird, den Kurs des amerikanischen Journalismus geändert zu haben. Als ungarischer Einwanderer hatte Pulitzer seine Fähigkeiten in St. Louis , Missouri , unter Beweis gestellt , wo er zwei Lokalzeitungen gekauft und zusammengelegt hatte , die Post und die Sendung . In New York City kaufte Pulitzer das VersagenNew York World und in drei Jahren erhöhte seine Auflage von 15.000 auf 250.000, zu dieser Zeit die höchste Zahl, die von einer Zeitung der Welt erreicht wurde. Mit einer Reihe von Stunts und Kampagnen, revitalisiert Pulitzer die etablierten Formeln von Effekthascherei und Idealismus, wobeieinen Schritt weiter die Qualitäten der redaktionellen Unabhängigkeit und spannende Journalismus,zu einer früheren Generation der New Yorker durch eingeführt worden war Bennett ‚s Herald und Greeley ‚s Tribüne ( siehe oben ).

Während Pulitzer nie Angst hatte, öffentliches Fehlverhalten aufzudecken und dagegen zu kämpfen, war der nächste Pressebaron, der die New Yorker Zeitungen beeinflusste, William Randolph Hearst war bereit, bei der Erstellung einer Schlagzeile noch viel weiter zu gehen. Wie Pulitzer hatte Hearst von Zeitungsbesitz in der frechen, harten Westgrenze erfahren. SeineDer San Francisco Examiner (ab 1880) hatte den Ruf erlangt, politische Korruption aufzudecken und zu beseitigen. Als er 1895 nach New York kam, war Hearst jedoch daran interessiertZirkulationsbildende Sensation um jeden Preis, auch wenn es bedeutete, komplette Erfindungen als Neuigkeit zu verkleiden. Dieser Ansatz wurde 1898 nur allzu deutlich, als Hearst's Morning Journal Pulitzers Welt in der Welt herausforderteNew Yorker Umlaufschlacht. Das Journal veröffentlichte übertriebene Geschichten und Leitartikel über die politischen Spannungen zwischen den Vereinigten Staaten undSpanien , das das Land zu einer Hysterie brachte . Schließlich wurde der Krieg - über Kuba - durch den Untergang des US-Schlachtschiffs Maine im Hafen von Havanna ausgelöst , doch Hearst machte den Krieg dennoch in einer Schlagzeile geltend: "Wie gefällt Ihnen der Krieg im Journal ?" Hearst soll seinen Illustrator in Kuba verkabelt haben und Bilder von Gräueltaten für das Journal verlangt haben. Der Illustrator fand keine Gräueltaten zur Veranschaulichung und informierte Hearst, der antwortete: "Sie liefern die Bilder und ich werde den Krieg liefern." Alarmistische Schlagzeilen und aufmerksamkeitsstarke Kampagnen waren nur eine der von Hearst eingeführten Taktiken. Ebenso wichtig für den sensationellen gelben Journalismus der damaligen Zeit waren lebendige Bilddesigns - Fotografien, Cartoons, grafische Illustrationen - und die neuen Sonntagsbeilagen, die sich auf Geschichten und Comics von menschlichem Interesse konzentrierten .

Es war unvermeidlich, dass einige Zeitungen, insbesondere diejenigen, die auf verantwortungslose Taktiken verzichteten, Auflagenverluste erleiden würden. Eines davon warDie New York Times , die sich erst nach ihrer Übernahme im Jahr 1896 durch den Zeitungsinvestor Adolph S. Ochs erholte, der verantwortungsvollen Journalismus förderte und die New York Times als führende seriöse Zeitschrift der Stadt wieder etablierte. Die Slogans der Zeitung "Alle Nachrichten, die zum Drucken geeignet sind" und "Es wird das Frühstückstuch nicht verschmutzen" zeigten Ochs Engagement für eine faire Berichterstattung.

Um 1900 gab es in den Vereinigten Staaten ein halbes Dutzend bekannter Zeitungsbarone. Hearst, dessen Sammlungen einst 42 Zeitungen umfassten, war der akquisitivste der frühen Besitzer. Ein weiterer früher Kettenbauer warEdward ScrippsScripps kaufte kleine, finanziell unsichere Zeitungen und stellte sie auf die Beine, indem er fähige junge Redakteure installierte, die einen Teil des Gewinns als Anreiz zur Verbesserung der Auflage erhielten. Die Redakteure wurden immer aufgefordert, "dieser Klasse von Menschen zu dienen und nur dieser Klasse von Menschen, von denen Sie nicht einmal hoffen können, ein anderes Einkommen als den einen Cent pro Tag zu erzielen, den sie für Ihre Zeitung bezahlen." Scripps wollte, dass seine Papiere der Öffentlichkeit einen echten Dienst erweisen, und obwohl es ihm gelang, damit Geld zu verdienen, war sein Motiv niemals ausschließlich Profit. Der kommerzielle Vorteil des Besitzes von Zeitungsketten wurde jedoch bald offensichtlich, da Zeitungspapier zu günstigen Konditionen gekauft und syndizierte Artikel in vollem Umfang genutzt werden konnten. Scripps 'Methoden wurden von seinen Rivalen und von Zeitungsinhabern in anderen Ländern übernommen, als sich die Idee des Kettenbesitzes verbreitete. Die profitablen Zeitungen zogen unweigerlich externe Investoren an, deren Motive kommerziell und nicht journalistisch waren. Diese neue Art von Inhaber wurde durch veranschaulichtFrank A. Munsey , der zwischen 1916 und 1924 viele Zeitungen kaufte und fusionierte, darunter die Sun und den Herald in New York City. Bei der Beschreibung von Munsey und anderen wie ihm, dem amerikanischen Autor und HerausgeberWilliam Allen White schrieb, dass er "das Talent eines Fleischverpackers, die Moral eines Geldwechslers und die Manieren eines Bestatters" besitze .

Die kommerzielle Konsolidierung in größere Verlagsgruppen wurde unmittelbar nach dem Ersten Weltkrieg fortgesetzt , als sich der Kampf um die Auflage verschärfte. Erstmals veröffentlicht im Jahr 1919, dieNew York Daily News was written to a ruthless recipe of sex and sensationalism by Joseph Medill Patterson, and it sparked off a war with Hearst’s Daily Mirror and Bernarr Macfadden’s Daily Graphic, both launched in 1924. The Graphic closed in 1932, and the Mirror ceased publication in 1963, selling many of its feature columns and comics to the Daily News, which underwent several ownership changes before being bought by Mortimer B. Zuckerman in 1993. Takeovers often led to title mergers or the complete disappearance of titles. In 1931 the New York Morning, Evening, and Sunday World titles were bought by the Scripps-Howard chain; the morning and Sunday editions were dropped, and the Evening World was merged with the New York Evening Telegram, an action that suited Americans’ preference for afternoon papers at that time. Newspapers with extensive circulations could command the attention of the larger advertisers, and this reinforced the disappearance of smaller titles in favour of a few high-circulation papers.

One outcome of the new ownership pattern was the gradual disappearance of the old press baron, who, as editor-proprietor, had tended to combine the roles of professional editor and management executive. Even the editor was to suffer a loss of personal impact as fame was increasingly won by columnists—men and women who were given regular columns to express forceful points of view or divulge society secrets. Among the most important political columnists of the 1920s were David Lawrence of the United States News, Frank Kent of the Baltimore Sun, Mark Sullivan of the New York Herald-Tribune, and Walter Lippmann of the New York World. Such writers could gain considerable national followings when their columns or articles were syndicated by major chains.

Great Britain

The British press was slower to emerge as a popular, sensational medium, but a major turning point came in 1855 when the stamp tax was abolished. This was preceded in 1853 by the abolition of the duty on advertisements, and the more liberal climate exposed a remarkable national appetite for newspapers of all kinds. The abolition of taxes and duties, including that on paper in 1861, brought down the prices of newspapers, and this alone was enough to create what were, for the time, very high circulations. By 1861 sales of the Daily Telegraph had risen to a daily average of 130,000, double that of The Times. Abolition of the tax on paper was said to have brought an additional £12,000 a year to the Telegraph. The Telegraph’s daily circulation exceeded 240,000 by 1877, then the highest in the world. The Telegraph, however, differed greatly from the more colourful New York papers. It was a worthy newspaper, more than half of it being taken up with reports of proceedings in Parliament, but its readers and those of The Times came almost exclusively from the growing mercantile middle class, for whom the two papers provided the writings of many of the best authors of the day at a comfortably affordable price. Journalistic independence was usually upheld, but as the party political hostility between William Ewart Gladstone and Benjamin Disraeli grew sharper, each paper became more partisan, a development that in turn stimulated sales.

Later in the century the British press began to adapt to the demand for less exacting reading matter. In 1888 the halfpenny evening Star was launched by the Irish nationalist politician T.P. O’Connor. Aiming at a wider public than any previous newspaper, the Star incorporated short, lively news items of human interest in a bold, attractive display. The new paper also gave good racing tips, thus endearing it to a group of men who have always contributed substantially to the circulation of what are known in the United Kingdom as the “populars.” Another contemporary evening paper, the Pall Mall Gazette, adopted American tactics for some of its crusades. In a series of articles entitled “The Maiden Tribute to Modern Babylon”, W.T. Stead exposed the prostitution of young girls in London by himself procuring one. (Indeed as a result he served a term in jail.) This early example of investigative journalism—in which the reporter creates hard news stories by investigating (sometimes clandestinely and by direct experience from inside) illegal or scandalous activities—led to the passing of the Criminal Law Amendment Act in 1885, which improved protection of minors. It also highlighted the power of the press to define what is unacceptable to society.

At the turn of the century, popular journalism came into its own in Britain with the rise of Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe), who can be called the first of the British press barons both for his title and for his enduring influence on the press. During his lifetime he owned, at various times, the Daily Mail, the Mirror, The Times, and the Observer. As his first effort he launched a cheap weekly magazine in 1888, when he was only age 23. Using short sentences, short paragraphs, and short articles, the new style of editing was aimed at attracting a large following among those who had learned to read as a result of the 1870 Education Act that made school compulsory for all British children. In 1894 Harmsworth bought the Evening News, and by combining his editing style with some of the methods of American yellow journalism, he quadrupled its circulation within a year. In 1896 came Harmsworth’s main innovation, the Daily Mail, which within three years was selling more than 500,000 copies a day. This was more than twice the figure reached by any competing paper up to that time. The Daily Mail went on to sell more than one million copies a day during the South African (Boer) War (1899–1902).

As “A Penny Paper for One Halfpenny” the Daily Mail was sold to the reader at a low price only made possible by the paper’s lucrative revenue from advertising. It was the first British paper to be based deliberately on advertising revenue rather than on sales revenue and the first to publish circulation figures audited independently by a chartered accountant. These figures gave advertisers evidence that the Daily Mail was reaching the public in sufficient numbers to warrant increasingly expensive advertising space. Another Mail slogan, “The Busy Man’s Daily Journal,” emphasized the snappy editorial style that followed the Harmsworth dictum of “Explain, simplify, clarify.” This approach guided the new type of journalists known as subeditors, whose job was to rewrite stories in the “house” style, to compose headlines, and, if necessary, to add a little seasoning to the original story.

Another Harmsworth innovation was the tabloid newspaper, which was to revolutionize the popular press in the 20th century. The term tabloid was coined by Harmsworth when he designed and edited an experimental issue of the New York World, produced for New Year’s Day, 1900. The tabloid halved the size of the newspaper page, which allowed easier handling by the reader, but it also suited the new, curtailed size of articles and the more numerous pages required per issue. In the long run, however, the term tabloid has come to define the popular newspaper more in style than in physical characteristics. The first successful tabloid was Harmsworth’s Daily Mirror (1903). Originally launched as a newspaper for “gentlewomen,” the Mirror had been a failure, but the tabloid format, together with a halfpenny cover price and numerous photographs, made the new picture paper an immediate success, with circulation running at more than one million copies by 1914. Lord Northcliffe sold the Mirror to his brother Lord Rothermere in 1913. Meanwhile, the equally successful tabloid Daily Sketch had been begun in Manchester in 1909 by Sir Edward Hulton.

Like the American press barons, Northcliffe constantly intervened in the production of his newspapers, sending orders under his preferred appellation of “Chief” to the editors not only of the Mail and the Mirror but also of The Times (from 1908) and the Observer (from 1905), both of which he owned until his death in 1922. His control over newspaper content was never more apparent than during World War I, when the British Official Press Bureau was set up to control the amount of war information available to the public through the newspapers. Though accepting that a certain degree of censorship was necessary to conceal military intelligence from the enemy, Northcliffe nevertheless boldly defied the bureau over its cover-up of an ammunition shortage. Such defiance confirmed the independence of the press from government, but the influence of proprietors was itself to become an important issue in press freedom. This was typified after World War I by the intensive campaign for Empire Free Trade in Lord Beaverbrook’s Daily Express. The preservation of the British Empire was the guiding passion of Max Aitken, who had been raised to the peerage as Lord Beaverbrook in 1917. A Canadian-born journalist who took the Express into second place in national circulation behind the Daily Mirror, Beaverbrook continued to thrust his viewpoint on the editors of his papers for many years, although his campaigns for free trade within the empire and, after World War II, commonwealth trade preference were unsuccessful. Through the Daily Express, the Sunday Express (started in 1918), and the London Evening Standard (acquired 1923), Beaverbrook’s opposition to Britain’s attempts to join the European Economic Community (EEC; later the European Community, which became the primary component of the European Union), was given a regular airing. Beaverbrook admitted to the first Royal Commission on the Press that if an editor took a divergent view on, for example, the empire, he would be “talked out of it.” So talented was Beaverbrook as a publisher and journalist that the Express newspapers gained and kept many readers for life, even though it is doubtful whether the issues of empire and EEC membership were of passionate concern to them.

The circulation “war of the tabs” that broke out in New York City in the 1920s was copied in Britain in the 1930s, bringing with it numerous circulation-boosting stunts. Prizes for readers had been introduced as early as the 1890s, when Harmsworth offered a pound sterling per week for life for the reader who could guess the value of gold in the Bank of England on a given day. In the 1920s one paper offered free insurance to subscribers, but this soon proved too costly to maintain. In 1930 the Daily Herald offered gifts to woo new readers. Although they were condemned by the Newspaper Proprietors’ Association (later known as the Newspaper Publishers Association), gift schemes proliferated among other newspapers, with the Herald eventually achieving a circulation of two million, the highest in the world. Many of the new readers were stolen from other papers—the Daily Mirror saw its figure drop from more than one million to 700,000 by 1934—but newspapers in general acquired 1.5 million new readers, so that by the end of the decade there was a national newspaper aimed at every socioeconomic class. The Daily Mirror was revived by its editor, Harry Bartholomew, to become a true working-class paper with a radical political voice, although the winning of new readers—circulation eventually topped four million—was mostly due to the shameless use of the techniques of yellow journalism.